Sıyırıcı Segman

SIYIRICI SEGMANLAR

Sızdırmazlık görevi üstlenen segmanlar sıyırıcı segmanlar adını alır. Sıyırıcı özelliğiyle kompresyon segmanları olarak da bilinen segmanlar silindirde oluşan fazla yağı sıyırma özelliğine sahiptir. Sıyırıcı segmanların makine veya motor mekanizmasında olmaması diğer segmanların yağ sıyırma işlemini yapamayacağını göstermektedir. Bu ise motorda yağ sarfiyatına neden olduğu gibi etkili bir sıkıştırma da sağlanamayacaktır.

Motorların çalışması esnasında sızdırmazlık görevi sıyırıcı segmanlar için oldukça önemlidir. Motorun çalışması esnasında oluşan yüksek sıcaklık pistonun genleşerek sıkışıp kalmasına neden olmaktadır. Bu durumu önlemek için piston başında fazlaca boşluk bulundurulur ve piston başına takılan sıyırıcı segmanlar sayesinde motor mekanizmasının sistemli çalışması gerçekleştirilebilmektedir.

Çeşitli fonksiyonlarında model seçenekleriyle segmanların ateşleme kabininden başlayarak kartere(yağ deposu) olan yolda sızdırmazlığı sıyırıcı işleviyle gerçekleştirmesi sağlanır. Pistonların baş kısmına yerleştirilen sıyırıcı segmanlar silindir cidarına belirli bir basınç uygulayarak pistonla silindir arasındaki sızdırmazlığı koruyabilmektedir.

Sızdırmazlık görevini istenilen biçimde yapmaları adına sıyırıcı segmanlar dikdörtgen, konik ve trapez kesitli gibi seçeneklerle üretilerek kullanılmaktadır. Sızdırmazlık görevini tam olarak temin edebilen dikdörtgen segmanlar sıyırma işlemini gerçekleştirmekte pasif kalabilmektedir. İç pah fonksiyonları ile dikdörtgen sıyırıcı segmanların geliştirilmiş olanları bulunmaktadır.

Tüm yüzey boyunca 10 ile 2 derece arasında çalışma  yüzeyine verilmiş bir açı bulunan sıyırıcı segmanların konik segman modeli motorun ilk çalışmasından sonra silindir yüzeyinin birbirine alıştırma süresini azaltma avantajı ile kullanılmaktadır. Yağ sıyırıcı etkisini maksimum düzeyde gösterebilen konik segmanlar sızdırmazlığın yanında yağ sarfiyatını da önlemeyi desteklemektedir.

Sıyırıcı segman modelleri arasında trapez segmanlar da bulunmaktadır. bir alın yüzeyinde veya iki alın yüzeyinde koniklik bulunan trapez segmanların açısı toplamda 6 veya 15 derece olarak değişmektedir. Motorda segman tutulmalarının mutlaka dikkate alınması gerektiği durumlarında trapez segmanlar tercih edilmektedir. Motorun çalışması esnasında karbonlaşmanın ve yanmanın sebebiyet verdiği kirler trapez segman sayesinde etkilenmez. Çalışma esnasında hareketini devamlı olarak sürdürebilen trapez segmanlar kırılma ve tutulmalara karşı da emniyet sağlayabilmektedir. Sıyırıcı segmanların tüm modelleri sızdırmazlık özelliğiyle birlikte fazla yağın sıyrılmasını sağlayarak yağ sarfiyatını da önlemektedir.